ایران‌ساخت| 200 شرکت محصولات دانش‌بنیان نانویی تولید می‌کنند

ایران‌ساخت| 200 شرکت محصولات دانش‌بنیان نانویی تولید می‌کنند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 51137
صنعت نانو در حال تحقق بسیاری از آرزوهای بشر است. در حال حاضر 200 شرکت دانش بنیان با تولید محصولات فناورانه این صنعت را در کشور رونق داده‌اند.

 

 

تصور کنید در خانه‌ای هستید که پنجره‎‌های آن با باد و باران نیاز به تمیز کردن دستی ندارد و خود به خود تمیز می‌شود. از سوی دیگر، پرده هم نیاز ندارد و تنظیم نور با کمک فناوری رخ می‌دهد.


شاید زمانی این موضوع که لباسی آتش نگیرد، غیر ممکن بود اما با فناوری نانو امروز لباس‌هایی ضد حریق تولید می‌شود. فناوری نانو محوری برای فعالیت‌های فناورانه آینده است و تمام کشورها در حال تلاش در این حوزه هستند تا گام‌هایی موثر در ان بردارند.


امروز در نقطه‌ای قرار داریم که 260 شرکت در حوزه فناوری نانو در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود 200 شرکت عنوان دانش بنیانی خود را دریافت کرده‌اند. همچنین 80 شرکت فناور در حوزه سلامت فعال هستند.


فناوری نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در ابعاد کمتر از میکرومتر است که خواص فیزیکی جدیدی از خود بروز می‌دهند.


در ایران نیز از سال 1380 تحقیقات در این حوزه آغاز شد و با موجی که این فناوری در کشورها به راه انداخت همراه شدیم. در حالی که در آن زمان رتبه 58 تولید علم در دنیا را داشتیم و اکنون در رتبه چهارم قرار داریم. امروز به نقطه ای رسیدیم که در کشورمان به فناوری نانو داروی ضد سرطان دست یافتیم و در حوزه‌های زیادی حرف‌ها برای گفتن داریم. بسیاری از محصولات نانویی ایران ساخت در سایر کشورها مصرف می‌شوند و شرکت‌های دانش بنیان در حال گسترش بازار محصولات خود هستند.


محصولاتی نوآورانه که در شرایط بحران ارزش خود را بیشتر نشان داد. در حال حاضر بیش از 660 محصول ثبت شده در کشور وجود دارد که متاثر از فناوری نانو است. ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در این مسیر همراه شرکت‌های فناور و ایده‌های نوآور است تا با حمایت از آنها بازار خود را توسعه دهند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

اخبار مرتبط:

* خانه تکانی متفاوت با استفاده از محصولات نانو فناوری ایرانی

* تولید «نانو آب» برای افزایش تولید در کشاورزی و شیلات

* افزایش تولید محصولات نانویی در سال جدید

 

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم